Prvé chvíle s čerstvým vodičákom sú vždy plné očakávaní. No zároveň je celkom prirodzené, že v tejto fáze vzniká kopec otázok, najmä keď dôjde na výber prvého auta. Čo všetko treba zvážiť, na čo pozerať, aký typ karosérie vybrať, ktorý motor je najlepší a ako sa vyvarovať vozidiel, ktoré sú náročne na údržbu? Tu nájdete odpovede!
Začať s novým a často aj dosť veľkým autom nemusí byť pre čerstvého vodiča to najlepšie. Oveľa rozumnejšie je poobzerať sa po staršom, no ešte stále spoľahlivom aute, ktoré dobre zvládne začiatočnícke chyby a nebudú vás trápiť menšie škrabance.
Takéto autá bývajú lacnejšie a keď už na nich nejaká tá malá nehoda predsa len stane, človek si to nebude tak vyčítať a aj náklady na opravu budú menej bolieť.
Ak ide o rozmery, plusom je, ak má auto menšiu veľkosť a praktické 5 dvere. Hatchbacky ako Škoda Fabia, Volkswagen Golf, Ford Focus či Opel Astra sú dobrým príkladom, pričom tieto autá patria k obľúbeným pre nových šoférov, pretože ponúkajú dostatok miesta a napríklad oproti SUV aj veľmi kompaktný rozmer.
Vďaka ich univerzálnosti a dostupnosti náhradných dielov sa nemusíte báť nečakanej finančnej záťaže a v meste sa s nimi dobre parkuje. Sú cenovo dostupnejšie a po čase ich dokážete aj ľahšie predať, ak budete chcieť niečo novšie.
Ak hľadáte ešte o niečo menšie auto, voľbou môžu byť Toyota Yaris, Renault Clio, Suzuki Swift či Peugeot 208. Tie síce môžu mať menej miesta na zadných sedadlách a v kufri, no pre začiatočníka je lákadlom ich kompaktnosť. Dávajte pozor na technický stav, aby ste po kúpe nakoniec neskončili s neočakávanými opravami.
Pred samotnou kúpou staršieho auta je dobré mať čo najviac informácií o jeho minulosti. Ideálnym prípadom je, ak ho kupujete od niekoho, koho poznáte.
V takýchto prípadoch býva omnoho jednoduchšie získať podrobný prehľad o pravidelných servisných prehliadkach, opravách či drobných ťukancoch, ktoré vozidlo mohlo utrpieť v minulosti. Pri osobnejšom kontakte sa môžete aj viac pýtať na reálne skúsenosti z jazdy a údržby, takže vás neskôr neprekvapia žiadne skryté nedostatky.
Ak takúto možnosť nemáte a musíte zháňať auto od neznámeho človeka, pristupujte k tomu s vyššou obozretnosťou. Overte si, koľko majiteľov auto malo, či boli vždy vykonané technické a emisné kontroly a vyžiadajte si čo najviac informácií o servise.
Kontrola záznamov v servisnej knižke alebo priamo u oficiálneho dílera vám pomôže odhaliť zanedbanú údržbu či nekvalitné opravy. Ak je auto dovezené zo zahraničia, overte si, či nemá znížený počet najazdených kilometrov alebo či predajca nemaskuje nejakú autonehodu. Na to môžu slúžiť platené online služby overenia vozidiel.
Ak nepatríte medzi technicky zdatných ľudí, rozhodne stojí za to zobrať so sebou na obhliadku niekoho skúsenejšieho. Môžete využiť aj služby profesionálneho mechanika, ktoré sa dnes dajú zaplatiť u externej firmy, takže nekúpite mačku vo vreci.
Keď príde na výber prvého auta, platí známe, že v jednoduchosti je krása. Mnohí totiž siahnu po zbytočne silnom či zložitom aute, ktoré ich potom potrápi.
Ak zvolíte benzín s menším objemom, ideálne bez turba, ušetríte si množstvo problémov aj potenciálnych opráv. Je síce pravda, že diesel s nižšou spotrebou môže znieť lákavo, no najmä pri starších autách s vyšším počtom kilometrov sa s ním viažu riziká, ako napríklad porucha turba, filtra pevných častíc či problémy vstrekovania.
Ďalším faktorom, ktorý môže začiatočníka poriadne potrápiť, je prevodovka. Kým moderné automatické prevodovky pracujú spoľahlivo, pri starších modeloch to už nemusí byť až taká výhra a nikdy neviete, ako sa o ňu predchádzajúci majiteľ staral.
Keďže oprava alebo výmena automatickej prevodovky môže byť cenovo na úrovni až polovice či tretiny hodnoty vozidla, je to riziko, ktoré sa oplatí pred kúpou starostlivo zvážiť. Manuálna prevodovka je vždy jednoduchšia na servis, viete sa na ňu spoľahnúť a zároveň vám pomôže oveľa lepšie sa naučiť pracovať so spojkou a motorom.
V praxi zároveň získate cenné skúsenosti, ktoré vám v budúcnosti môžu ušetriť nejeden stres na cestách. Áno, na úvod je síce jazda s automatickou prevodovkou jednoduchšia, no čo ak budete musieť v budúcnosti šoférovať auto s manuálom?
Kto by sa nedal zlákať volantom plným ovládačov, vyhrievanými sedadlami, panoramatickým či strešným oknom alebo head-up displejom?
Luxusnejšia výbava však vždy znamená viac elektroniky a mechanizmov, ktoré sa môžu časom pokaziť a ich oprava nie je vôbec lacná záležitosť. Samozrejme, niektorým veciam sa asi nevyhnete a dobrým príkladom je napríklad klimatizácia.
Vodiči ju považujú za nevyhnutnosť, pretože zabezpečuje komfort pri jazde. Áno, na druhú stranu, vyžaduje si údržbu, čistenie, dezinfekciu a pravidelné kontroly tesnosti. To všetko je daň za komfort pohodlnej jazdy v lete, ktorú ale bude treba zaplatiť. Vyvarujte sa však výbave, ktorú naozaj nepotrebujete a iba by zaťažila peňaženku.
Podceniť netreba samozrejme ani bezpečnosť. Airbagy, ABS, ESP či asistent rozjazdu do kopca nie sú len hračky, ale systémy, ktoré môžu reálne chrániť posádku a pomôcť k zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Tu sa teda oplatí trochu viac zainvestovať.
Všeobecne platí, že najviac sa kazia tie systémy, ktoré majú veľa pohyblivých alebo elektronických súčiastok. Elektrické sťahovanie okien, dotykový displej, strešné okno či senzory, ak už má auto svoje roky, poruchy sa na nich skôr či neskôr ukážu. Voľte preto v aute iba takú výbavu, ktorá je naozaj nevyhnutná.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025